Belki de bir insanın kendisine yapabileceği en büyük iyilik kendisine değer vermektir. Bazen kendine değer vermek zor kararlar almayı getirir beraberinde. Kendi için uzaklaşmak ve ayrılmak gerektiğinde yürüyüp gidebilmek kendini korumak için sonuçları ağır olan kararlardır. Peki öz sevgiye toplum nasıl tepki verir? İnsanlığın yaratılışından beri yazılmış hikayelerin kötü kadını olmuş Lilith. Adem gibi topraktan yaratılmış. Adem’e eş ve eşit. Ezilmeyi, altta kalmayı kabul etmemiş. Haklı isyanı kendi değerini bilişinden geliyor. Zor kararı alıp Tanrı’nın yasaklı ismini zikrediyor, değerinin bilinmediği Cennetten atılıyor. Adem de günümüz toplumunun vereceği tepkiyi veriyor tabii ki. Anlam veremiyor bu isyana Tanrı, Adem’in üzüntüsüne dayanamıyor, son bir şans veriyor Lilith’e bu başkaldırıyı sonlandırması için. Hak ettiğini bilen hiçbir insanın kabul edemeyeceği bir şeydir kendisine yaptığı iyiliğin isyan olarak görülmesi. Lilith de kabul etmiyor Tanrı’nın bu düşüncesini. Öz saygı ise cezalandırılıyor. Tüm çocukları öldürülüyor, anne sıfatı sonsuza kadar alınıyor elinden. Toplum Lilith’i kötü kadın hatta tüm gazapların asıl sorumlusu ilan ediyor. İlk kurşunu ne istediğini bilen bu kadına Adem sıkarken toplum bu şanlı görevi devralmışçasına itiyor Lilith’i.
“Yuvasını Huluppu ağacının köklerine kurdu.
Ağacın dallarından Anzu-Kuş kuluçkaya yattı.
Ve gövdesinde karanlık bakire Lilith evini inşa etti…
Gılgamış eğitilemeyen yılanı öldürdü.
Anzu-Kuş yavrularıyla dağlara uçtu.
Ve Lilith evini yıkarak vahşi, ıssız yerlere kaçtı.” (1)
Lilith toplumdan uzaklaştıkça, toplum kovalıyor; inşa ettiği yuvayı bir kez daha yıkıyor.
Tüm kötü sıfatları kucaklıyor Lilith. Madem öyle dercesine olduğunu iddia ettikleri şeye dönüşüyor hikayenin sonunda Türk mitolojisinde ‘’Albastı Karısı’’ olarak anılan Lilith’in lohusalara ve yeni doğanlara musallat oluşu da bundandır işte. Kendimize sormak gerek, öz saygı cezalandırması gereken bir davranış mı yoksa isteklerini gerçekleştirmek saygıyı hak eden zor kararların motivasyon mu saymalıdır. Lilith’in hikayesi bize gösteriyor ki tarihin ve Dünya’nın neresinde olursak olalım sürü psikolojisinin koyunu olmayı değil, kendi hayatının çobanı olmayı istemek cesareti olmayanlar tarafından bencillik olarak görülmüş ve görülecek. Bu yüzdendir ki günümüz astrolojinde bile bencilliklerimizi gösteren doğum haritası konumu ‘’Lilith’’ olarak anılmakta.
Kaynaklar:
- Gılgamış Destanı, MÖ 1800