Küresel Mavi Ekran

19 Temmuz’da tüm dünyada Microsoft hizmetlerinde büyük çaplı bir kesinti yaşandı. Tüm dünyada Microsoft’un bulut hizmetlerine erişim sorunları yaşandı. Bu kesinti ulaşım, bankacılık, telekomünikasyon ve medya başta olmak üzere bir çok sektörde aksamalara yol açtı. Kullanıcılar tarafından Microsoft 365 hizmetinde de kesintiler yaşandığı bildirildi.

Halka açık alanlardaki ekranlarda gözükmeye başlayan mavi ekranların ardından kesinti çok daha büyük bir yankı uyandırmaya başladı. Komplo teorileri daha da büyümeden Microsoft cephesinden, kesintilerin Microsoft’a siber güvenlik desteği veren CrowdStrike şirketinin yayımladığı bir güncelleme sebebiyle yaşandığı açıklandı.

Daha önce: CrowdStrike 2023 yılındaki bir güncellemesiyle de benzer bir problem yaşamış ve ardından bu güncellemeyi geri çekmişti.

Kesintiler

Aralarında Türk Hava Yolları, Ryan Air, United Airlines, American Airlines, Lufthansa, Delta Airlines, Allegiant Air, Frontier Airlines, Sun Country Airlines, Virgin Australia ve Qantas’ın da bulunduğu dünyadaki birçok havayolu şirketi yaklaşık 1.400 seferini iptal etti.

Telekomünikasyon hizmetlerini de etkileyen kesinti Vodafone, Telstra ve Virgin Media’da da hizmet kesintilerine neden oldu.

Öte yandan birçok sağlık kuruluşunun yanı sıra ABD’de “911” acil servisinde de kesintiler yaşandı.

Ayrıca Amazon ve Visa gibi küresel teknoloji şirketleri de süreç boyunca sıkıntılar yaşadı.

Türkiye’ye Faturası

Tüm dünyayı etkileyen bu küresel kriz Türkiye’de de birçok şirketi etkiledi. Türk Hava Yolları, Denizbank, Garanti BBVA, HSBC, Trendyol, Ziraat Bankası, Türkiye Cumhuriyeti Merkez Bankası (TCMB), Sahibinden ve Türk Telekom da kesintilerden etkilendi.

Türk Hava Yolları kesintiler sırasında, 84 seferini iptal etti. THY tarafından yapılan açıklamada, 19-25 Temmuz arasında şartları karşılayan yolculara ücretsiz rezervasyon değişikliği veya kesintisiz iade hakları sağlanacağı bildirildi.


Oktay Evin

IT Başkanı